Pages

Thursday 24 January 2013

Kesedihan Mereka, Bukti Kecintaan

Assalamualikum semua...Apa khabar antum semua, lama ana x coret apa2 maklumla baru balik dari madrasah tercinta...huhuhu... Ana sbnrnya x tau nak tulis apa, tapi Insyaallahla ana nk try kongsikan apa y ana dapat melalui pembacaan ana kat blog langit Ilahi dgn buku Haluan tadi...Agak2 antum berkenaan apa ya? Cuba teka, hari ini hari apa? Kalau nak tahu hari ini merupakan hari kekasih satu dunia...Kekasih tu bukan calang2 orang tau....Baginda adalah Nabi Muhammad saw pada 12 Rabiulawal tahun gajah...Subhannaallah...sbnrna ana pun x sedar pun hari ni hari maulidur rasul, tapi pagi tadi tengok ayah ana siap2 nak pergi berarak, baru tersedar....huuhu...betapa kurangnya sensitiviti kita as umat Islam nie kan, kalau tanya besday artis2 or pelakon2 korea, conferm ingatkan..pekat sungguh arus jahiliyah ni kan...mungkin x semua, sma2la kita kembali bermuhasah.. Insyaallah.

  Okeylah ana pun x nak membebel banyak sangat..Insyaallah kat sini ana nak share satu kisah berkenan kekasih kita iaitu peristiwa tatkala ajal baginda kian hampir. Rasullah telah mengetahui mengenai ajalnya melalui wahyu yang diterima. Apabila berita mengenai ajal Rasullah tersebar luas,para sahabat menjadi kacau bilau, Kota Madinah bergegar hebat, ramai sahabat yang x dapat menerima hakikat menjadi hilang kewarasan, ada yang lumpuh dan ada juga yang kelu lidahnya.Sahabat baginda Saidina Umar, menggunus pedang seraya melarang mengatakan Rasullah telah wafat, dan mendakwa baginda hanya koma dan akan kembali semula, sehingga hadirnya Saidina Abu Bakar menyenangkan mereka seraya berkata," Wahai manusia , sesiapa yang menyembah Muhammad, baginda telah mati, Sesiapa menyembah Allah, Allah Maha Hidup dan tidak mati". Sehinggala Saidina Abu Bakar membaca( Surah Ali Imran:3:144) barulah semua sahabat kembali tenang.

 Lihatlah betapa kasih dan sayangnya mereka kepada Rasullullah.Bagaimana pula dengan kita? Adakah kita juga mencintai rasullullah sebagai mana para sahabat baginda? Ketahuilah bahawa pengorbanan baginda kepada kta sangat banyak, Daripada bagindalah kita dapat Islam yang kita anuti ini. Ingatkah antum peristiwa sebelum ajal baginda di cabut. Baginda berkata Ummati!! sbyk 3 kali. Hal ini terbukti bahawa sayangnya baginda kpd kita bahkan baginda menyimpan doanya kita kita umatnya di akhirat kelak. Oleh itu, ayuh sama2 kita pupuk rasa sayang dan cintanya kita kpd beliau. Di samping terus menyambung risalah baginda dan terus menggerakkan sunnah baginda..Insyaallah.. Sama2 kita bermuhasabah.. Semoga Allah redha....~ Sis Imtiyaaz~

No comments:

Post a Comment