Pages

Monday 4 November 2013

Tarbiyah VS Teknologi


  Assalamulaikum. Terimalah cerpen dari ana, moga terhibur...
Mataku berpinar, pandanganku yang pada mulanya kabur, semakin jelas dek kerlipan yang semakin terang. Aku memerhati di sekeliling kelihatan asap-asap putih mengaburi mata. Lama-kelamaan asap itu seakan menghilang, memunculkan objek kebiru-biruan nan indah . Puas diteliti, ternyata objek itu adalah pintu gerbang yang sangat mewah, dihiasahi dengan kerawang-keranwang nan indah.       “ Assalamualaikum. Namaku Valdis x2. Cik perlukan bantuan”?? Seraya objek yang berbentuk seakan manusia, dihiasi imejnya dengan tudung tulip labuh. Cuma badannya tidak seperti manusia, tapi diperbuat dari aloi terampuh di dunia, diselubungi oleh mental, menjadikan robot itu semakin gagah kelihatan. Menghulurkan tangan sebagai tanda keprihatinannya, aku agak kaget, namun tanganku spontan mencapai tangannya, mungkin kerana terlalu letih,aku membiarkan tubuhku diangkat olehnya. Bergerak seiringan menuju pintu gerbang mewah tadi. Langkah dihanyun perlahan,mungkin terlalu penat ,namun kugagahi juga diriku ini.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

   Sesampainya kami disana tiba-tiba keluar sebuah skin digital sekitar 22 inci muncul terapung , memantulkan satu lagi imej robot muslimah. Meminta aku memasukkan ‘password’. Bibirku tetiba tergerak, ALHAMDULILLAH. Memanjatkan kesyukuran buat sang pencipta. Tanpa kusangka, pintu gerbang yang mewah tadi seakan bergetar, spontan terbukalah pintu yang mewah itu. Jasadku tiba-tiba terasa terserap di sebuah dimensi lain yang amat indah. Di hadapanku terbentang sebuah sungai susu yang airnya sentiasa mengalir tanpa henti.Di kiri kananku pokok-pokok nan menghijau menghiasi alam. Burung-burung terbang bebas tanpa ada yang menahan. Ditambah pula dengan alunan ayat suci al-quran yang sangat merdu. Spontan menyentap dadaku, menghasilkan satu aura yang sangat syahdu. Amat-amat menenangkan. “ Cik, jom ikut saya, saya nak bawak awak ke satu perkampungan di sebuah negara. Penyinapan, pakaian dan lain-lain, jangan risau. Ayuh!“.Dengan mesra robot itu memaut belakangku. Di sebabkan terlalu terpana dengan apa yang dilihat, bibirku seakan-akan terkunci, langkahku hanya mengikuti robot muslimah tadi tanpa wujud satu pun syubhah dalam hati, padahal aku bukan jenis yang begitu, yang terlalu mempercayai seseorang dengan satu pertemuan, satu kata-kata, apatah lagi dia bukan sapa-sapa. Namun, pada Valdis x2, walaupun hakikatnya dia bukan manusia biasa, namun ketenangan, keikhlasan yang dipancarkan manjadikan segala kesangsian seakan terbang bersama kepercayaan. “ Amelia Alyana, naiklah skuter x-800 ini. Jangan risau, walaupun kelajuannya mencapai 10km/j, namun Insya Allah awak akan selamat dengan lindungan-Nya jua. Ayuh kita mulakan perjalanan dengan doa, tawakal hanya kepada-Nya”.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  Awan-awanan dikiri kanan tergantung bebas tanpa ada yang tali yang menyokong. Namun, itulah sunnatullah, yakni peraturan Allah. Hanya dialah yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Pada awalnya aku berasa seolah-olah mimpi, aku benar-benar berada di langit biru. Diterbangkan angin-anginan yang nyaman. Ditemani oleh sang  burung-burang. Yang bebas kesana kemari . “ Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain yang maha pengasih. Sungguh dia Maha Melihat segala sesuatu.( Surah Al-Mulk:67:19). Sungguh benarlah kata-kata Allah .Kini aku baru mengerti tentang ayat ini, kalau dahulu aku hanya membaca tapi kita aku menyakini. Sunguh Tuhan milik kerajaan ini nyata hebat. Aku begitu teruja sekali, tidak pernah tergambar dalam hidupku, aku bakal menaiki sebuah skuter yang mampu terbang 10km/j. Valdis x2 dikiriku, yang sedari tadi mendiam, tiba-tiba bersuara,” Amelia, kita akan sampai ke sebuah perkampungan di sebuah Negara Ethnan dalam masa 5 saat dari sekarang. Tertera abjad 5..4..3..2.. di atas sebuah skin, bersama menghitung detik dan akhirnya 1..wusyyss!x3… skuter x-800 meluncur laju ke bawah dan akhirnya mencapai tanah jua. Aku dan Valdis x2 turun dari skuter tersebut.

2 comments:

  1. boleh buat novel nih...cite ni tak abih lg kan???

    ReplyDelete
  2. hheheh....novel la sgt...blum..insyaallah, akan ada susulannya..tunggu yer... :)

    ReplyDelete