Pages

Saturday 2 November 2013

Istiqamah kah kita??



Bismillahirahmanirahim..

Alhamdulillah.Syukur ke hadrat ilahi kerana masih memberi peluang kepada kita semua untuk terus hidup di dunia yang sementara ini.Setiapoksigen yang kita sedut semuanya merupakan rahmat Allah yang tidak ternilai harganya, yang tidak mampu dibayar ganti walau dengan beribu ringgit.Ayuh kita sama2 rasa akan mahabbah Allah kepadakita. Insyaallah.Okeylah, sebenarnya ana sendiri sebenarnya tak tahu nak share apa hari ini, etah tiba-tiba sahaja rasa macam nak menulis.

Insyaallahbuatsaudara-saudari yang dirahmati Allah sekalian, hariininak share tentangIstiqamah.Ana tahuananaklayakuntukberkata-kata, masihterlalubanyakkelemahan yang anaada.Tapiiniadalahsekadarperkongsianuntukkitabersama.Untukpengetahuansemua, haritusebelumbalikbercutiadalahsahabatana (ukhtiFatini) bercadanguntukmengadakan 1 game dengan adik2, selepastu kami f4 pun merancanglahuntukmenjayakan game tu.Sebenarnya  gametusangatlah simple namunhakikatnyamenterjemahkan 1001 hikmah yang hanyamampudilihatmelaluikacamata yang hakiki. Game tumacam games isi air dalamcebok(heheh) menggunakanbotol yang kotordanmempunyailubang( sajanakbagi air keluar). Kalaukitamemandangdenganmasakasar, kitahanyaberfikiruntukbermainbensungguh-sungguhuntukmengumpulkan air yang paling banyak.Padamulanyaitulah yang adik2 fikirkan,apabiladiumumkanpemenang, makakedengaranbunyitakbir yang gegakgempita.

Tapi kami kakak2 tidakhanyamembiarkan adik2terustenggelamdalammedanpertempuransahajatapiterusmembawamerekasupayamelihatlebihdalamlagi. Jadidisinianabukannakceritauntukantumsemuatapijugauntukana.Kisahnyabermulabegini, di zamandahulutinggalseorangdatuk yang telahlanjutusianyabersamaseorangcucunya.Lantaranterlalutua, sidatuktidakmempunyaikudratuntukbekerja.Namunmerekasangatmemerlukanwanguntukmenyarakehidupan.Jadisidatuk pun bekerjasebagaiseorangpetani.Kerjamerekahanyalahmengangkut air darisebuahsungai yang agakjauh. Tiba2 sidatukterlihatsebuahbotol yang sangatkotor. Jikadicucidenganaxionmungkinmengambilmasa yang agak lama.Jadisidatukmendapat idea laludiamenyuruhsicucupergimengambil air.Si cucutanpamembantah, terusmengikutiarahandatuknya, walaupunpadaawalnyadiajugahairandenganarahandatuknya.2 tiga kali sicucuulangaliktanpamembantah.Akhirnyadisebabkanterlalupenat, sicucumempersoalkankepadadatuknya.Datuknyadengansabarmenerangkanhalnya.
Wahaicucuku, sebenarnyaitulah yang dinamakanistiqamah.Sahabatbertanya, wahaiRasulullahapakanamalan yang paling baik ?Rasulullahmenjawab, 1 amalan yang sedikittetapiberkekalan.Sekarangcubakamulihatbekas yang padaasalnyakotor, sekarangsudahbersihbukan? Si cucumengangkuktandasetuju.Begitulahjugalahdengankeadaanhatikitacucuku, semakin lama, semakinbersih.Walaupunkitamelakukanamalan yang sedikittapiapabilaberterusanmakaiaakanmemberiimpak yang positifkepadahatikita. The End.
Moga2 cerita yang pendekdiatasmampumemberiimpakkepadadirikitasupayaterusmelakukanamalanwalaupunsedikittetapiistiqamah.Jangantinggal 3 amalanasas.
1.       Solatdengantertib
2.       Membaca al-Quran
3.       Berdoa.
Moga2 bermanfaatuntuksemua.Waallahua’lam.

No comments:

Post a Comment