Pages

Saturday 9 March 2013

kembali padamu.. :’(

assalamualaikum kpd umt2 islam yg setia mnjd pmbca online blog First Bash Ibrah (fbi). Skrg ni kwn2 ibrah ana ada kt asrama, depa semua x balik kmpung minggu n ari ni mirza akan bertolak ke mesir huhu. Umm hari yg sedih lgi menyedihkan…sunyi tnpa mrka..hahaha(ayt xleh belah) huhuh. Ok, pda kali ni ana nk kongsi ngan antunna semua berkenaan dgn kehidupan kita yg skrg ni yang mna keadaan kita sma ada jauh atau dekat dgn Pencipta kita Allah yg Esa.



ada masa kita akan rasa hati ini sedih,kosong,sayu je...waktu tu kita mula cari cara utk hilangkan perasaan yg tak berapa indah tu... ada yg mungkin dengar muzik rock kapak,,ada yg mungkin pergi bersenam atau maybe ada yg pegi shopping ke^^

tapi bila kita habis buat semua tu perasaan itu masih lagi ada..kita mula bertanya kenapa?? kenapa dengan hati aku ni?? apa yg tak kena dengan diri aku ni?? semakin banyak persoalan yg timbul namun tiada satu jawapan pun yg memuaskan hati kita...

di saat itu baru kita tersedar dan terfikir "ALLAH"..

kita mula mencari Allah..kita mula sebut dan ingat Allah...

menjadi lumrah seorang manusia itu walau tinggi mana dia daki walau jauh mana dia berjalan pada akhirnya Allah lah tempat kembali tempat dia bergantung harap..

ingatlah janganlah hanya mencari Allah tatkala kita berduka saja namun ingatlah Allah setiap masa..

"Allah tidak pernah jauh tapi kita sendiri yg menjauhkan diri kita dari Allah"


Cuba kita muhasabah balik apa dh jd dgn hidup kita skrg ni. Hidup manusia ni kadang2 baik kadang2 x baik. Bila kita dh jauh dgn Allah sgt2 mmg diri kita ni jd lain. Sejujurnya ana sdh melalui kehidupan yg amat menyedihkan itu. Ana x pernah kenal diri ana yg skrg ni, mmg beza sangat. Terungkap kata ALHAMDULILLAH di bibir ana apbla ana menyedari prkra i2 berlaku kt diri dgn penuh dosa yg x terhingga. Mcm tulh kehidupan manusia. Bila kita sedar yang kita selalu buat dosa @ jauh sangat2 dgn Allah mka cepat2 lah kita kembali kepada-Nya sbb bila hidup kita ni bergelumang dgn dosa2 mmg tmpat kita di akhirat kelak tidak lain tidak bukan hanya neraka sja utk kita. Sedih kan bila kita jauh ngan Allah :’( manusia ni bila dpt kemawahan walaupun sedikit kita dh lupa kt Allah bila susah bru nk ingat kt Allah. Sedih2. Mungkin sbb tu kot Allah slalu bg masalah kt kita sbb kita kan slalu lupa kat Allah. Apa yg ana sedar dengan kehidupan ana skrg ini adlh ‘tarbiyyah’. Bila ana fikir2 balik dgn keadaan sekililing ana skrg ni MASYAALLAH bru ana sedar yg Allah sdg mentarbiyyah n nk mematangkn diri ana dgn keadaan di sekeliling ana ni yang mna pergaulannya agk bebas,ana tidak merasai suasana yg solehah,di sisi ana ni tak dak kwn yg membimbing n nasihat kt ana rupa2 nya i2lh tarbiyyah dr Allah kt ana. Mmg berat sekali nk melului kehidupan ini, tp insyaAllah ana akn usahakn untk melalui dgn penuh kesabaran J. Satu sja prkra yg akn buat kita jd kuat utk tempuh semua cubaan dr Allah iaitu kita hanya perlu kmbli pada-NYA. Cuba kita bayangkan klau hidup kita ni tnpa Allah mst kita akn rsa x tenang n x sabar. Nak ka hidup kita mcm tu?? X mau kan.. jdi apa lagi tunggu2 jom kita sma2 kmbali ke pangkal jalan.
 ~kaklong come~

1 comment:

  1. K long!!! sbnrnya ana pun nmpak perubahan enti...tahniah k long...Tajuk nie best sgt..thank you sbb ingtkn ana jugak...k olong percayalah enti x keseorngn, enti sentiasa ada Allah... Take care yea!!

    ReplyDelete