Pages

Friday 1 February 2013

ujian itu TARBIYYAH dari Allah

seringkali kita mengeluh dan mengadu,mengapa Allah x habis2 menguji kita.malahan diberi-NYA ujian yang sama setiap kali.setelah stu maka datang pula lagi satu masalah.setelah habis diujikan dengan ujian yang merumitkan,datang pula ujian yang menyesakkan dada.sungguh indah perancangan Allah dalam mentarbiyyah manusia.Allah yang Maha Mengatahui menguji manusia pada titik-titik kelemahan diri kita.pada titik-titik yang lemah itulah,bertubi-tubi Allah datangkan ujian kepada hamba-NYA.di ruang-ruang yang lemah itu Allah datangkan ujian yang berat sehingga manusia merasakan dia tidak lagi terdaya untuk memikulnya.
Allah menciptakan manusia dengan kelemahan,namun Allah tidak membiarkan kita terus menerus hidup dalam kelemahan tersebut.maka Allah datangkan ujian bertimpa-timpa pada titik kelamahan tersebut sebagai latihan untuk membina kekuatan.

mcm mna???

seseorang yang lemah perhubungannya sesama manusia,diuji oleh Allah dengan pelbagai masalah melibatkan hubungan sesama manusia.ada yang diuji dengan penceraian antara suami dengan isteri,ada pula yang diuji dengan pertelingkahan sesama ahli keluarga,ada yang berkelahi antara jiran tetangga ada pula sahabat baik yang diuji dengan perselisihan dan ada juga yang dikeruhkan hubungan antara pemimpin dengan mereka yang dipimpin.malah ada pula pasangan yang bercerai diuji pula hubungan dengan anak2 kian merenggang dan sebagainya.dititik kelemahan itulah Allah datangkan dengan pelbagai ujian yang berat untuk ditanggung oleh manusia.

Ujian yang Allah datangkan itu sebenarnya adalah untuk memberi kebaikkan kepada kita.Allah sebenarnya ingin memberi kita kekuatan dan menghilangkan dari kita kelemahan-kelemahantersebut.Maka, Allah uji kita pada titik lemah itu,agar dengan ujian itu menjadi salah satu kekuatan pada individi tersebut. Allah ingin mentarbiyyah manusia untuk memperbaiki kelemahan diri,maka Allah datangkan cubaan sebagai guru untuk mendidik kita mengubah sesuatu kelemahan kepada kekuatan, ia memerlukan masa.

Allah sayang kt hambanyaaaa....Allah xkan bagi ujian kalau kita x mampu hadapinya :D

kawan ana ada kata (ukhti fatini)‎" sahabat yang sama-sama berada dalam proses Tarbiyyah Islamiyah adalah org yg istimewa. Ikatan persaudaraan berlandaskan keimanan kpd Allah inilah yg menyebabkan istimewanya kedudukan sahabat. kita kongsi fikrah Islam yang sama, mempunyai perjalanan hidup yg sama dan bakal menemui Allah dlm keadaan rehda meredhai. Bagi menyuburkan persaudaraan ini, perlulah kita merasai bahawa segala masalah sahabat adalah masalah kita, kegembraan sahabt adalah kegembiraan kita, dan kesedihan sahabat adalh kesedhan kita. kita kena lihat bahawa tahap kelemahan sahabat sebagai bahan tarbiyyah bagi kita"...umm,mcm2 bntuk Allah nk tarbiyyah kite knnn ~ukhti izzati s~

No comments:

Post a Comment